Thursday, May 28, 2009

Kisah Nabi Yusuf 2

Yusuf hidup tenang dan tenteram di rumah Futhifar, Ketua Polis Mesir(dalam Al-Quran disebut Al-Aziz), sejak ia menginjakkan kakinya di rumah itu dan kepercayaan penuh dari kedua majikannya. Nabi Yusuf yang telah dewasa mempunyai rupa yang menawan dan menarik minat ramai perempuan Mesir dan salah satu daripadanya ialah isteri kepada tuannya(Zulaikha).

Setelah lama menahan kehendak, isteri Futhifar memancing Yusuf agar baginda terlebih dahulu mendekatinya dan bukannya dia dulu yang mendekati Yusuf demi menjaga kehormatan dirinya sebagai isteri Ketua Polis. Dia selalu berdandan dan berhias malah menggoda Yusuf apabila baginda berada di rumah.Tapi Nabi Yusuf buat tak layan jer.

Bila dah lama-lama sikit, Zulaikha tak tahan. Dia pon tarik Yusuf masuk dalam bilik tidur Zulaikha. Yusuf melarikan diri dari dikejar oleh Zulaikha dan TIBA-TIBA, suami Zulaikha dah pulang. Baginda dituduh oleh Zulaikha mengambil kesempatan.

Di belakang gamisnya telah dikoyakkan
Sudah jelas, Yusuf tak dipersalahkan

Pastu, ramai orang cerca dan maki Zulaikha kerana sikap buruknya.

Akibat tak tahan dengan cercaan
Isteri al-Aziz buat rancangan
Semua wanita telah dikumpulkan
Bagi melihat Yusuf yang tampan
Lantas Yusuf disuruh keluar
Untuk perlihatkan diri sendiri
Everybody tekejut tangan dikelar
Melihat Yusuf handsome sekali
Nak dipendekkan cerita, kecantikan Nabi Yusuf dipersalahkan keran menyebabkan semua wanita tergila-gilakan baginda..maka..Nabi Yusuf dipenjarakan atas sebab yang tidak munasabah.
Daripada terus melakukan dosa
Baginda rela hidup di penjara
di penjara Yusuf tak goyang kaki
baginda menolong menakwil mimpi
sumber-wikipedia
-Tafsir alQuran

No comments: