Tuesday, June 9, 2009

Alhamdulillah..aku Islam..

Bismillahirrahmanirrahim...


Di sekeliling rumahku penuh dengan bunyi bising. Bunyi gendang yang dipalu dengan sekuat hati, beserta bunyi muzik yang sangat membingitkan telinga. Ramai orang berpakaian kuning, tidak kira besar atau kecil, tua atau muda semua berjalan tanpa memakai kasut. mereka juga menjunjung sesuatu atas kepala mereka. susu barangkali. muzik tidak berhenti-henti dari awal pagi sampai tengah malam. tambahan di waktu malam, depan rumahku seperti ada jom heboh. ramai sangat. sesak. banyak 'acara' yang dapat kulihat...tapi,bukan itu yang ingin aku cerita disini...

aku sangat sedih+geram+marah dengan situasi macam ni...bunyi muzik tu kuat sangat..azan dari masjid berdekatan berkumandang, muzik langsung tidak dihentikan. terus berdentum-dentam...menyembunyikan suara muazzin yang sayup-sayup...bagaimana agaknya tok imam dan makmum dalam masjid tu nak solat? bising ya amaat....mana hilangmya "rasa hormat" pada agama lain?

aku tidak salahkan mereka.ntahla..rasa cam geram je..sebab dah 2 hari dah. jalan sesak. bising. sembahyang pon susah.huhu...ist apa la yang aku tulis ni..Astaghfirullah...ntah betul atau tak apa yang aku rasa nie....

dan malam terakhir, aku dan mak melihat dari jauh...

mak cakap."em mi..lakum deenukum wa liya deen" ..

aku menambah "betul la mak..Kamu semua dengan agama kamu, aku dengan agama aku"

Dalam hati..aku sangat bersyukur..aku dilahirkan Islam..Ya Allah, matikanlah aku dalam keadaan aku beraqidah denganMu....

No comments: