Friday, June 5, 2009

Tingkatkan keupayaan minda anda!

Bismillahirrahmanirrahim..

Semua orang tahu yang minda kita ni makin lama makin lemah bila meningkat usia. Memang tak dinafikan. Tapi kita juga boleh meningkatkan keupayaan minda dengan cara yang amat mudah. Nanti, bila minda bergerak aktif, maka ramailah yang manusia yang kreatif dan kitis, atau dalam erti kata lain, bertambahlah lagi Muslim yan bijak pandai. Orang asyik kata Yahudi pandai, padahal kita pun boleh jugak!!chaiyok!!

Nih, antara cara-cara dia:

-bersenam-

Pepatah arab mengatakan "al-aqlu as-salim fi al-jismi as-salim". Kajian juga menunjukkan senaman dapat menghasilkajn sel-sel baru dan mestimulasikan otak dengan bahagian yang dikaitkan dengan mempri dan pembelajaran.So..jom senam selalu!!

-sentiasa mempelajari benda baru-

Belajarlah benda-benda baru setiap hari. Belajarlah memasak, mendaki, bermain pelbagai alat muzik, mendaki dll. Ini akan membantu minda anda berkembang.

-stimulasi minda-

Dalam ertikata lain mencabar minda dengan aktiviti atau permainan seperti soduku, crossword dan sebagainya.

-interaksi sosial-

Selalulah berbual-bual dengan kawan-kawan..berborak tentang isu-isu semasa dan benda-benda baru.

-tidur dan tidur-tidur ayam-

Tidur memainkan peranan penting di dalam mempertingkatkan keupayaan minda. Semasa kita tidur sel-sel neuron baru otak akan dihasilkan dan sel-sel neuron otak yang rosak juga di perbaiki. Kalau tak cukup tidur boleh mengakibatkan sel-sel neuron otak tidak sempat di perbaiki dan menyebabkan otak berfungsi tidak dengan sepenuhnya pada kesokan harinya. Kajian saintis juga menunjukkan tidur selama 1 jam pada waktu petang juga boleh meningkatkan daya ingatan…

-ketawa dan lawak jenaka-

Kan ada orang putih cakap "Laughter is the best medicine!”… tapi jangan ketawa banyak sangat sebab Nabi pun tak ketawa banyak2. Boleh hilang stress....

-sarapan-

Banyak sangat antara kita yang tak ambil sarapan dengan alasan tak sempatlah..malas..and so on..ada jugak yang BRUNCH (breakfast+lunch)..sarapan ni penting sangat. Ada seorang masulah ni penah cakap, jangan tinggal sarapan sebab nanti dah tua baru terasa effectnya...haa..dengar tue...

-lain-lain-

haa...selalu la buat benda yang berlainan dari rutin. kalau selalu pegi kelas jalan straight jer, cuba tukar jalan. Jalan lar pusing kedai penang food, pastu pusing MPN, atau pusing masjid jer..hoho(khusus pada yang pernah duk Nilai)

Apa-apa pun..berDOAlah pada Allah..mintak Dia mudahkan pemahaman dan tenangkan fikiran kita..Dialah Pencipta..Dialah Penyembuh..Dialah Maha Kuasa..jadi Dia lebih tahu dan berhak..

4 comments:

qamar_muneera said...

Salam ziarah Ainul. sihat ka? dah masuk gombak belum ?

qamar_muneera said...

Salam ziarah Ainul. sihat ka? dah masuk gombak belum ?

alifnunalif said...

w'salam....

alhamdulillah sihat..tak masuk lagi..
blan 7 baru masuk..

K.muni..sori ek..dah lama dah ainul follow blog k.muni..
tapi tak habaq ja..hehe...

alifnunalif said...

w'salam....

alhamdulillah sihat..tak masuk lagi..
blan 7 baru masuk..

K.muni..sori ek..dah lama dah ainul follow blog k.muni..
tapi tak habaq ja..hehe...