Thursday, June 4, 2009

Hijrah..Berubah..

assalamua'laykum...

Rasa dah lama betul tak menulis. bukan sebab sibuk. bukan sebab tak de idea. rasa macam nak tulis macam-macam, tapi ragu-ragu. apa yang diragukan pon entahla.. sepatutnya seorang yang bergelar da'i tidak wajar ada perasaan begiu. da'i harus BERANI untuk melontarkan pendapat. da'i harus YAKIN dengan apa yang dicakap. da'i harus LANTANG bersuara hingga menggerunkan pihak lawan. da'i juga harus pandai melembutkan hati yang keras. ah..da'i harus tahu semuanya. sebab di pundaknya terdapat beban masalah ummat sekarang..Siapa itu da'i?


"Sesiapa yang berkata(mengucap) 'Laa ilaha illa Allah' maka dia adalah da'i.."

Sudah jelas sekarang bahawa semua umat yang mengucap kalimah 'Laa ilaaha illa Allah' adalah seorang da'i. Tugas da'i bukan hanya terletak pada seorang yang mempunyai title ustaz/ustazah,atau pun tok aji/mak aji, pada pelajar jurusan agama, pada pelajar yang bersekolah agama atau pun pada yang berbaju melayu raihan,bertudung labuh, berjubah, berserban...tapi pada semua umat manusia yang meyakini bahawa Tuhannya adalah Allah Maha Agung.

Ingatlah, tugas da'i sangat berat. sangat banyak. tetapi masa yang ada sangat singkat. seperti ada kata-kata yang menyebut( dari siapa tak ingat lar)= alwajibaat aksar min auqaat= pekerjaan lebih banyak daripada waktu. kita tak ada masa untuk membuang masa lagi. dan kita punya banyak kerja yang perlu difikirkan penyelesaiannya, yang perlu dilaksanakan modus operandinya, yang perlu diambil cakna dan tindakan segera.Terlalu banyak..

Hijrahlah..berubahlah..pada yang duduk bercuti di rumah(khususnya "aku") manfaatkanlah masa yang ada. isi dengan ilmu. mantapkan thaqafah. ilmu feqah, sirah..banyak yang perlu dikhatam dan dihadam.. hidupkan malam.. eratkan hubungan dengan Allah..cari kekuatan dari Dia..dan bersiap-siagalah untuk menghadapi dunia luar...

Ya Allah..tetapkan hatiku di jalan Mu. Bantulah aku, kuatkanlah aku, kurniakan lalembayung rahmatMu. jika aku terleka dan lalai, sedarkanlah aku. Jangan Kau biarkan aku hanyut dengan nikmat dunia..Pautlah aku, pimpinlah aku..Hanya pada Engkau aku mengharap belas dan memohon pertolongan..Amiin...




No comments: