Wednesday, July 7, 2010

Kembali..

Bismillahi walhamdulillah..


kuih gedik


Alhamdulillah, ter'update' jugak blog ni.Setelah sekian lama menyepi..Bukan menyepi pon, cuma membawa diri yang lara..(poyo je ayat..huu)..


Seminggu tinggal dengan opah memang best. Nak apa, semua dapat..atau lebih tepat lagi, nak makan apa, semua opah buat.huhu..


Antara makanan yang aku sebut, dan opah terus buat : Serunding ayam, Agar-agar kentang special, kuih gedik. Tahukah anda apa dia kuih 'gedik'? hahahaha..


Kuih gedik, atau disebut kuih kosui dalam bahasa kampung. Dibuat dari tepung gandum dan ubi, dengan gula merah. Dinamakan 'gedik' oleh opah kerana kuih ni suka 'goyang-goyang' atau 'gedik-gedik' bila disentuh..huhu
Tapi memang sedap kuih 'gedik' ni. Sape nak cuba, boleh la. Terutama Jamilah.hehe...


Opah seorang yang kuat! Sangat kuat dan rajin. Tak boleh duduk diam. Kalau nak diikutkan usianya yang dah menjangkau 74 tahun, sepatutnya, kena duduk berehat. Opah aku masih boleh kopek bukah kelapa menggunakan cara tradisional, masih lagi bersemangat kukur kelapa, masih lagi boleh mnjahit dan menyulam baju, telekung dan sebagainya. Alhamdulillah, opah masih lagi diberi kekuatan oleh Allah.


Aku sangat kagum dengan opah. Walaupun opah orang kampung dan susah asalnya, tapi usaha dan semangatnya yang besar telah membuahkan hasil dan menjadikan dia senang sekarang. Opah sangat berfikiran positif!! dan futuristik. 


Oh,,sayang opah!!! Mmmuuahh!!



No comments: