Tuesday, April 21, 2009

Maut menjengah..

Bismillah walhamdulillah..

Kematian it satu kepastian. Setiap manusia akan merasai maut..Semalam, aku, mak dan ayah menziarahi buat kali terakhir tok saudaraku di Kuala Kangsar yang telah mengadap Illahi. Al-Fatihah buatnya...

Dalam perjalanan pulang, masih dalam mood sedih, aku mencapai buku Penenang Jiwa (terjemahan Mukashafah Qulub) hasil karangan Imam AlGhazalin untuk mengisi ke'boring'an dalam kereta. Sengaja aku membuka tajuk mengingati maut...kemudian aku selak bab seksa dalam kubur..kemudian ku selak pula Jahanam dan seksanya..takut!!!takut dengan azab Allah yang sangat pedih dan tak dapat aku nak bayangkan..dan ku belek juga tajuk Dari Kubur Hingga Dihimpun..sangat menginsafkan..


benarlah.."Sebaik-baik tazkirah itu adalah zikrul maut"..

Telah berkata Aisyah, "Ya Rasulullah, adakah seseorang yang dihimpunkan bersama para syuhada?"
Rasulullah menjawab, "Iaitu orang yang mengingati mati sehari semalam dua puluh kali.."

Sedih aku membacanya mengenangkan diri ini yang lalai dengan nikmat dunia...


Ada satu syair menarik dalam buku ni..

Ibnu Samak berkata,"Pernah lalu ditepi kubur.Tiba-tiba tertulis di situ:(tak tau la plak tulis kat mana)

'Kerabatku telah lalu di sisi kuburku
Sememangnya mereka tidak mengetahui keadaanku
Ahli warisku telah membahagi hartaku
Namun mereka tidak lagi mempedulikanku
Mereka ambil bahagiannya dan hidup bersuka-suka
Demi Allah, lenyapkan harta di mana mereka melupakanku"


Wallahu a'lam...

No comments: