Friday, April 3, 2009

Ramainya tak so...??!

Bismillah walhamdulillah... "ok..hari ini class ikut ini jadual aa...

4.13-5.13pm
5.13-6.13pm
6.13-7.14pm

"ok,saya mau suma tulis ini dalam kotak belah kiri bawah..jangan silap aa..lepas itu, sain di kotak tepi kanan jadual aa..sain 3 kotak.."

ish..apa yang cikgu ni cakap, tak paham aku..kat kotak ni kot..bedal(buat je) je la..Aku pun tulis waktu tu dan sain secantik yang mungkin..(lama dah tak sain,selalu wat dalam class attendance je..huhu)

"dik2, cikgu tu cakap apa ye..makcik tak paham pelatnya.." "oh, ni..cikgu suruh...bla..bla..bla..." (dengan lemah lembut dan budget)

Begitulah sedutan class teori kreta ari tu..cuba bayangkan start kelas pukul 4 abes kol 7.15.. mana solat Asarnya? Itulah yang merunsingkan aku bila dapat tau yang jadual diinjakkan. Hatiku berdoa moga Allah permuahkan urusanku. ..
Memang confirm tak sempat nk tunggu sampai rumah. Untuk menyedapkan hati, aku assume yang makcik2 yang ada mesti nak solat gak, leh r join...tambah2 ada 20 orang budak bomba airport yang melayu Islam. hm..takpe2..ramai ni..nak dekat 3o lebih..~ Tambah melegakan lagi bila cikgu tu cakap "sapa2 mau pi toilet..kluaq saja, tak perlu angkat tangan aa...nanti ganggu sama saya mau ngajar..ok?"
"ok...." sahut budak2 bomba airport..huhu..
Boleh r aku lari kejap nanti.hehe (muka jahat)

Selepas sejam setengah dlm kelas, kami di suruh keluar untuk amali teori tadi. Maka, seramai 40 orang mengerumuni sebuah kereta kancil untuk melihat cikgu buat amali. Maka, berhimpit2lah lelaki dan perempuan..huhu...aku TAK SUKA!!!! (dengan penuh emosi).
Lepas 15 minit tengok cikgu , aku ambik keputusan nak lari kejap solat Asar di surau Petronas(kat sebelah je).takpe...konon2 gi toilet.. Untuk pegetahuan, kat pusat belajar tu, surau dia kecil dan kotor...



Lepas solat, aku pun masuk balik dengan slumbernya tengok cikgu tu undur kereta.. Sume budak bomba tu tengok!!! Awat tengok2? huh.... yang penting aku dah solat Asar..Alhamdulillah sangat2..tapi macam mana yang lain? Depa suma tak solat ka?

Ya Allah,ampuni aku sebab tak tegur depa...betapa lemahnya aku rasa waktu tu..nak ajak orang solat pon tak berani. Huhu.. ke mana perginya semangat sebagai seorang da'ie? Mana perginya amar ma'ruf dalam diri aku?Sedih sangat tyme tue...

Lihatlah..di satu sudut, betapa lemahnya dan takutnya aku nak ajak semua orang Islam yang ada kat situ nak solat. Nak ajak buat benda yang WAJIB pon, masih ada gentar dan ragu2 lagi.. Kamu mesti berani Ainul!!
Di satu sudut yang lain, betapa umat Islam sekarang tak concern lagi dengan solat mereka, tidak kira orang muda mahu pon orang tua..Sanggup mengenepikan hal yang Wajib untuk urusan fardhu kifayah.
Dan di sudut yang lain pulak, kita dapt tengok yang orang kafir yang memonopoli sesebuah syarikat tak hormat n consider pada orang Islam yang nak tunaikan solat. Sepatutnya boleh je kalau nak arrangekan class tu start awal siket kan?...

Ah..malas nak beroret panjang..melepaskan apa yang tak berdaya di lakukan..Ampunan aku Ya Allah..


p/s: cari pusat belajar memandu yang majoriti pegawainya Islam.
: make sure jadual tak langgar waktu solat
: beranikan diri nak ajak orang
: bila sampai tempat baru, check duu surau dia, kalau tak nanti susah oo..huhu

Wallahua'lam..~

2 comments:

Durratul Akhyar said...

salamullahi alaik..

atehku syg, blaja kete ktne ni? kt perak or penang? nape x amik kt TSDC kt taiping. dulu adik wat kt c2 je..cikgu dia mmg kbykn org melayu..tmpt solat..toilet..sume complete..huhu..sian ateh..moga ateh kuat ye!

Durratul Akhyar said...

salamullahi alaik..

atehku syg, blaja kete ktne ni? kt perak or penang? nape x amik kt TSDC kt taiping. dulu adik wat kt c2 je..cikgu dia mmg kbykn org melayu..tmpt solat..toilet..sume complete..huhu..sian ateh..moga ateh kuat ye!