Sunday, April 12, 2009

salah siapa?..~




Bismillah wlhamdulillah..


Situasi 1

"Elleh..harap pakai jer tudung labuh, tapi couple jugak.."

"dia tu Imam besar, pakai songkok memanjang..tapi hisap rokok jugak"

"harap ceramah je berbuih-buih, tapi perangai macam set**!"

"macam nie ke budak sekolah agama/universiti Islam...perangai buruk...buat malu jer..hipokrit betul!"

"eih..ustaz/ah tu dia bla..bla..bla..ada ke patut..macam ni ke Islam?"



Situasi 2


"Yer..Allah tengah uji aku dengan cinta manusia.aku tersasar jauh....ampunkan aku Ya Allah..tapi aku telah melaksanakan sebaik-baiknya dalam bab pakaian.."

"memang aku lulusan agama, tapi aku tak lari dari membuat kesalahan kan? kenapa semua orang sekeliling menghukum aku? "

"Ya Allah, aku tak nak dipandang tinggi oleh masyarakat sehinggakan pabila aku melakukan dosa, telah bawa fintah pada agama Ya Allah.."

Situasi-situasi sebegini sudah biasa didegar dikalangan masyarakat kita sekarang. Ada dua golongan...orang yang dilihat sinonim dengan Islam contohnya seperti ustaz/ah, tok lebai, lulusan al-azhar, lulusan jurusan agama dan lain2 lagi.Golongan yang kedua adalah golongan yang biasa2 jer(paham-paham sendiri yer..). Aku golongan yang mana yer??

Aku termenung jauh memikirkan hal ni sebab benda ni terkena atas batang hidung aku sendiri. Di satu sudut, sebagai seorang manusia yang sangat sensitif, aku rasa sedih dan sedih dan sedih sangat bila ada orang cakap macam tu(situasi 1). Mereka tak tahukah yang aku juga manusia biasa yang tidak lepas dari melakukan kesalahan dan dosa? Walaupun mempuyai sedikit "asas agama", tapi aku tetap akan melakukan sesuatu yang tidak disukai/berdosa/menjelikkan!! Adakah mereka tidak tahu itu? Dan adakah hanya kerana aku seorang mahasiswi universiti Islam dan mengambil jurusan agama..aku tidak akan melakukan kesalahan?dan TIDAK BOLEH tersilap sedikit pon? Adakah mereka tak boleh terima? tahlah..aku pon tak tahu...

Tapi, di sudut yang lain, aku tahu aku memang salah. Aku yang sepatutnya berubah. Orang akan lihat ajaran Islam dalam diri orang yang macam ni(situasi 2). Kerana orang-orang yang TAHU dan FAHAM tentang Islam ni lah dilihat membawa Islam itu sendiri. dan orang-orang yang berceramah dan berkuliah, bertudung litup, menghafaz Al-Quran dan tidak kurang juga yang lulusan keagamaan telah dikira sebagai "figure orang baik" di mata masyarakat. Jadi tidak seharusnya mereka@ aku berkelakuan buruk dan jelik serta membuat sesuatu yang bertentangan dengan syariat. Bila membuat kesalahan, orang akan kata, "inilah Islam..teruk" Secara automatik, kita dah jadi fitnah pada agama ita sendiri. Adakah kita mahu masyarakat assume Islam begitu? Sudah tentu tidak!! Kitalah penentunya...

Kau dilihat sebagai pembawa Islam
Kemana-mana kau pergi menjadi tumpuan
Sekali tersilap langkah
Kau telah menjadi fitnah!
Fitnah yang besar pada Islam
mahukah kau?

Wahai diri
usahlah kau bersedih
perbaikilah dirimu perlahan-lahan
perelokkanlah akhlakmu
hiasilah peribadimu seindah-indahnya
tunjukkanlah contoh terbaik
pada sekalian umat

-betulkan salah silap-
Wallahua'lam..~






No comments: