Wednesday, June 9, 2010

Emak

Bismillah..






Aku takut jika apa yang aku rasa sekarang ni akan hilang. Jadi aku ambil keputusan untuk menulis dalam blog ni.
Tentang hebatnya mak dan ayahku. Betapa aku kagum melihat mereka mencari nafkah dan belanja untuk anak-anak.


Emak bangun dari tidur pada pukul 2.30-3.00 pagi. Akibat dek pusingan tidur yang tidak stabil, ibuku kerap bangun awal, meskipun matanya masih mengantuk. Dia akan baring-baring memaksa diri untuk tidur semula. Penat berpusing-pusing, emak bangun, tunaikan solat Isyak, Tahajjud.Ya, itulah ibuku, sangat rajin qiammullail, walaupun tiada siapa yang mengajarnya dan tidak penah didedahkan secara rasmi, itu bukan menjadi penghalangnya untuk beribadah pada Sang Khaliq.


Lebih kurang pukul 5.00 pagi, emak ke dapur. Masak untuk sarapan dan makanan tengahari. Emak akan masak nasi (untuk adikku yang bekerja kilang-bawa bekal) , masak lauk, masak sarapan. Dan tugasku nanti, hanyalah masak sayur dan kadang-kadang masak lauk,tapi jarang sekali. Selalunya, emak akan siapkan semua. Lepas mak solat Subuh, barulah mak rehat, dan kadang-kadang mengaji Quran. Mak selalu kata "Mak penat sangat lepas maghrib, tak larat nak baca, lepas Subuh je la, boleh curi-curi kejap baca"


Lebih kurang pukul 7.15, emak akan minta aku gosok baju kurung untuk dipakai pergi kerja sementara mak makasn sarapan. mak kena bergegas ke sekolah sebab masuk pukul 8.00. Kelam kabut sekali. Pada masa ni, mata emak dah nampak letih dan mengantuk sebab berjaga daripada pukul 3 tadi. Kesian mak.


Tengahari, dalam pukul 1.15, mak sampai rumah, untuk makan tengahari. Lepas siap solat, mak kembali ke sekolah semula sebelum pukul 2.(emak mengayuh basikal ke sekolah)


Balik pada pukul 5 petang. Tapi selalunya sampai rumah pukul 5.30 petang. Lepas solat Asar, mak rehat..=) sambil tenok cerita indonesia TV9. Cerita wajib emak.


Lepas je maghrib, mak dengan ayah mesti dah terbaring depan TV tengok berita. Dan yamg aku amat pasti, belum pun berita TV3 habis, mata mak telah tertutup dan lena. Kasihan dan sedih sekali bila melihat mak dah tidur keletihan. Dan esok, rutin mak kembali seperti biasa.
 Terus berjuang dan bekerja untuk anak-anak.


Sayang mak..

No comments: