Monday, June 14, 2010

NYAH KAU DARI SINI!! TAK MENGENANG BUDI!

Bismillahirrahmanirrahim..






Pernahkah anda dilemparkan dengan kata-kata seumpama itu? atau mungkin yang lebih teruk lagi?

"keluaq dari tempat aku! aku dah bagi macam-macam kat hang, sikit pon hang tak kisah! teruk sungguh!"
Aku pon tak pernah dihambur dengan perkataan kesat macam tu. Kalau kena, huh, memang diam tak terkata, dan dah tentu, menangis bagai nak rak. Kalau boleh tak naak pon!


Geram kan, kalau kita dah bagi macam-macam kat orang yang kita sayang, tapi dia buat tak tahu je dengan kita. Rasa nak marah je bila dia balas cara buruk. Dan lebih teruk lagi, dia bermuka masam dan langsung tak ongon nak jumpa kita! Ahh...sakitnya hati..!


Cuba bayangkan..


Betapa angkuhnya kita, betapa sombongnya kita dengan Allah. Dah macam-macam nikmat Allah bagi pada kita, nikmat Islam, oksigen, keluarga, sahabat handai, kesihatan, harta benda, bahagia. Semua Allah dah bagi. Tapi kita buat tak tahu je. Sikit pun tak bersyukur. Kita tak solat, tak sedekah, tak puasa, ego, berlagak sana sini seolah-olah semua yang dimiliki adalah usaha sendiri.! Hodoh sungguh akhlak!! Ah..sedarlah manusia, Nikmat Tuhan kamu yang mana lagi yang kamu nak dustakan??


Tapi, walaupun manusia berlagak macam tu, bodoh sombong, angkuh, Allah tetap pandang kita. Allah tetap bagi ikmat. Allah masih sayang kita. Allah sentiasa bagi kita peluang untuk sedar dan berubah. Ayuh! ambil peluang bulan mulia in, untuk melakukan perubahan. Mulakan dengan hati dan niatyang ikhlas.


Allah akan membantu hambaNya yang ingin berubah.


Aku Nak Berubah!!! 

2 comments:

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

salam..iA boleh berubah ..stiap hari lbh baik b4 hari semalam..bykkn doa n mujahadah..speak at myself 1st iA>..doakn kite juge smoga istiqamah n tsabat utk brubh jd lbh baik iA..amin3x..
"no LOADING on TAUBAH..coz LIFE is UNCERTAIN"..=)

Cik Cumi said...

wsalam..insya Allah..

sama-sama kita mulakan langkah yang baru setiap hari.Mudah-mudahan diri kita tambah baik dari sehari ke sehari..