Sunday, August 29, 2010

Di Sebalik Cik Cumi

Bismillahirrahmanirrahim..


Saja tangan terasa gatal-gatal dan terus menaip keyword CUMI pada MrGoogle..
Teringin nak tahu ada maksud lain tak CUMI tu..huhu...


Dan ternyata keputusannya amatlah mengejutkan dan melawakkan!!..huhu.. CUMI itu adalah nama lain bagi...

 Jangan cuba makan CikCumi...



Cumi-cumi adalah kelompok hewan cephalopoda besar atau jenis moluska yang hidup di laut.Nama itu Cephalopoda dalam bahasa Yunani berarti "kaki kepala", hal ini karena kakinya yang terpisah menjadi sejumlah tangan yang melingkari kepala.Seperti semua cephalopoda, cumi-cumi dipisahkan dengan memiliki kepala yang berbeda. Akson besar cumi-cumi ini memiliki diameter 1 mm. Cumi-cumi banyak digunakan sebagai makanan
 

Itulah dia CUMI-CUMI..huhu...

Dan CUMI juga adalah nama sebuah syarikat yang mengusahakan perniagaan internet...Macam pelik je kan..Tapi ini bukan tipu. Nama penuhnya adalah Carborundum Universal Limited(CUMI). Aku rasa ni laman web orang India kot, coz alamat web dia www.cumi-murugappa.com. bawah Murugappa Group.. India pon India la..huhu. Ni ada screen shot laman webnya..

oh..murugappa...huhu



Dan yang terakhir, Cumi & Ciki. Ingat lagi, waktu kecik-kecik, jiran selalu panggil aku cumiciki. Kenapa entah. Agaknya memang dah sinonim kot Cumiciki tu. Macam nama kucing pon ada sebenarnya.haha..
Tapi sebenarnya kat Malaysia ni, nama Cumi & Ciki ni depa buat jadi komersil tau.( bangga siki..haha)

tadi sotong, skarang 2 ekor monyet.

Yang pasti, CikCumi adalah manusia hakiki. Laman web ni berkisar tentang travelling. Semua pasal trevel dia bleh bagi tau. Macam makanan, budaya or anything pasal negara luar dia muatkan kat situ. Bolehla nak tengok2 eh. Dan yang paling penting Cumi & Ciki dalam laman web tu sangat comel..ngee...

Apa-apa pun, sejarah panggil Cumi hanya mak dengan ayah yang tahu. Sebab ila tanya je, jawapan yang aku dapat adalah "sebab kamu suka makan cumi/sumi". Benarkah? huhu..

Dari meja study CikCumi
Ruqayyah IIUM

Wallahu A'lam




No comments: