Saturday, August 28, 2010

Fatrah imtihan

Bismillahi walhamdulillah...

Seronoknya weekend!!! dapat rest kat bilik.. huhu...tapi next week ada  few exams.
Wahai CikCumi..kena buat betul-betul exam kali ni..jangan buat main-main.. Ingat, walaupun tak semestinya orang yang pointer tinggi itu bagus, tapi Pointer yang tinggi itu menunjukkan yang kita benar2 bersungguh-sungguh dengan ilmu Allah. Kita benar-benar faham akan ilmu yang kita belajar.

Saja nak share...my opinion..

Aku sangat-sangat tak setuju dengan pendapat certain student yang --terlalu 'gila' dengan pointer tinggi untuk dapatkan kerja dan sanggup abaikan aktiviti kerohanian..-- dan aku juga sangat-sangat tidak setuju dengan --sikap student yang menganggap pointer ini bukanlah apa-apa disebabkan Allah mengira amalan dan ibadah kita--.

Dua-dua tak betul.
Pointer itu bukan matlamat utama kita..tapi ia bukanlah sesuatu yang boleh diambil ringan oleh seorang pelajar dan muslim.

Ada sesetengah yang sangat gila study untuk dapatkan pointer yang bagus. Ya..itu memang sangat Allah suka, seperti mana kita tahu, Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu.. Tapi kegilaan untuk mendapatkan pointer tinggi menyebabkan student tidak bersosial, tidak berminat dengan aktiviti keagamaan yang dianggap membuang masa, dll. Ini sangat menyedihkan..aku kira. Hati kosong...

Dan ada pulak yangs angat aktif dalam persatuan itu dan ini, usrah, dan semua gerak kerja Islam, sampai mengabaikan study. Alasannya, Allah tidak mengira pointer, tapi mengira amal soleh kita...ahhh..ni lagi satu pandangan yang aku tak berapa berkenan.. Ya betul..baguslah snaggup berkorban utk gerak kerja Islam. Tapi ingat, macam mana Islam nak maju dan berkembang, kalau kita tak ada orang-orang yang intelektualnya tinggi?  Islam takkan menang kalau kita bekerja sahaja tanpa ilmu.

Dalam makna kata lain..(lama da tak guna ayat ni)...

Dua-dua kena bergerak seiring...dua-dua sama penting... dua-dua kena hebat...

Mad'u akan lebih mendengar dan terkesan dengan percakapan orang yang berilmu dan soleh..

Ayuh Cik Cumi..!! jangan biarkan sejarah berulang!!huhu..
Ya Allah..yassiruni fil imtihaan..

2hb Sep 2010 - Mid Term Usul Fiqh
3hb Sept 2010- Mid Term Ulum Hadith & Sorof 2

mak..ayah..tolong doakan anakmu ni...

**************************************

2 comments:

Jamilah Mohd Norddin said...

Cik Cumi,

chayok!!!

3hb pun ada exam lagi ?? Bagus3x...

Terima kasih dengan tulisan cik cumi.. Saya suka menatapnya..

p/s: doakan pasal manuskrip tu ye...

Cik Cumi said...

yer ada exam..

doakan la..huhu...tak mao dah jd cam dulu...ngeh2...

InsyaAllah..sentiasa didoakan...
jangan putus asa...